Een leven lang melodieën, harmonieën en verhalen...
Ik ben 6 als ik begin met trommelen en ik mijn eerste deuntjes verzin op de accordeon. Later volgt, naast de muziekvereniging, mijn eerste bandje met al heuse eigen stukken. Op de middelbare school kies ik voor orgel en piano. Het gevoel over mezelf en mijn omgeving te willen vertalen in melodieën en harmonieën bouw ik op het conservatorium verder uit. Door componist, schrijver en docent Theo Willemze werd ze omschreven als ‘een bijzonder talent voor melodievoering’. In de jaren die volgen voer ik compositie opdrachten uit voor de provincie Gelderland en werk samen met het Metropole orkest met onder meer Ruth Jacott als vocalist. Luister naar een fragment van mijn stuk ‘Romeo and Juliet’ door Ruth en het Metropole orkest…
Ik componeer en produceer voor platenmaatschappijen als CBS, POLYDOR en WEA en begin midden jaren ’80 samen met vakgenoot Marcel Kramer een opname studio onder de naam Beverly Beat Productions. Binnen een aantal jaren zijn we een bekend productieteam in (vooral) reclameland. Menig reclamedeun voor radio, televisie en bioscoop rolt van onze productieband. Luister naar de promoreel ‘Gouwe ouwe van Beverly Beat’…
Hoewel er prachtige muzikale uitdagingen tussen zitten zorgt de commerciële kant van het vak; de ‘u vraagt, wij draaien en graag morgen af’ – kant voor veel schrijvers stress en een voortdurende controle die niet goed is voor mijn oorspronkelijkheid.
Na de geboorte van mijn eerste dochter begin ik daarom aan een Opera. De schrijver in mij wil meer in de kern uitgedaagd worden. Het wordt een muzikale verhandeling naar aanleiding van een serie verhalen die ik schrijf onder de titel: ‘De Avonturier in het sprookje van de Zwerver en de Wees’.
In deze tijd ontdek ik ook dat de muziek die ik wil schrijven inspirerende samenwerking nodig heeft. En juist met niet muzikale disciplines zoals dichters, cabaretiers, toneelspelers en dansers. Daarin ook graag de samenwerking zoek met de mensen uit de streek waar ik geboren ben. Mensen die de taal van mijn geboortegrond spreken en mij de ‘grondtonen’ van het gebied helpen zoeken en deze in mijn melodieën laten doorklinken. Luister naar een fragment van ‘De Ouverture van de Opera’…
De metaforen van de vier seizoenen: opkomst, bloei, neergang en rust inspireren mij, net als meer componisten, ook tot veel muzikale gedachten. Uit het concertprogramma Vierluik: Winter in de lage landen…
Ook dansers en hun lichaamstaal zijn op een bijzondere manier een inspiratiebron. Het project For Dancers Only komt hieruit voort. Dat levert weer hele andere melodische en harmonische vergezichten op… Luister naar de Weense wals ‘The dream of the orphan’…